3 november 2021

Andreas Roman - Mörkrädd

 



Titel & Omslag
Läskigt omslag som passar väldigt bra till bokens handling, så även titeln. 

Handling 
David är mörkrädd. På ett sjukligt vis. Sedan barndomen har hans rädsla för mörker och skymning plågat honom. Det tycks som om någon alltid står i ett hörn och bevakar honom, någon som drar närmare när rädslan blir som värst.

Tillslut bestämmer sig David för att möta sin demon. Han går i terapi, och sista steget är enkelt: Han ska bo ensam i en stuga ute i skogen tills han är botad. Något som visar sig inte bli så enkelt som han först trott. Samtidigt som skymningen faller är det något som kommer närmare stugan, som knackar i väggarna, som skymtar i fönstren. Är det något som vill in? 

Mina åsikter
Jag förstår inte varför David inte jobbar natt? Då hade han kunnat sova på dagen och alltid vara runt folk med massa lampor på, på en arbetsplats. 

OKej det hände en sak när David var liten, vilket har gjort att han är fruktansvärt mörkrädd och nu bestämmer han sig för att reda ut sitt problem.Men att vara själv med en katt ute i en stuga i skogen utan mottagning känns ju inte som en höjdare, om det händer någonting. 

Boken blev lite spännande men den grep inte tag i mig, jag gillade David som karaktär men slutet var rätt blekt och var inte alls vad jag hade hoppats på. 

Spoiler varning! 
Så tråkigt slut, det händer typ ingenting. Eller David får typ psykbryt och dödar sin katt, han har nog gjort illa en annan unge som skrämde han när han var liten vilket han själv inte kommer ihåg, nu hamnar han på psyket men hans nya kompis Nina misstänker ändå att det kan ha funnits någonting där ute i mörkret. 

Betyg 1 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...