24 oktober 2021

Sören Olsson - Det osynliga barnet

 

Luna och Superkraften #3

Titel & Omslag
Snyggt omslag och en titel som båda passar väldigt bra till bokens handling.

Handling 
Luna är på stadens bibliotek för att träna sin super hörsel när hennes nya kompis Ben plötsligt rusar in . Han är övertygad om att det finns en osynlig person i Lilla Vargudden, men Luna har svårt at tro honom. Osynliga människor finns väl bara i sagorna! 

Snart inser Luna att Ben faktiskt har rätt och de kommer överens om att hålla den mystiska personen hemlig. Men samtidigt som en våldsam storm drar in över samhället märker Luna hur jobbigt det är att dölja sanningen för sina föräldrar och vänner. Kan man bli galen av att behvöa hålla reda på en massa lögner? 

Mina åsikter
Det här är helt klart min favorit än så länge i den här serien. Jag gillar att Luna och Bens vänskap växer, däremot hamnar Wille lite i skymundan då i stället. Det osynliga barnet var ett riktigt bra sätt att förklara hur man kan känna sig. Det finns en hel del man kan prata med barnen om när man läser den här boken, att inte må bra, hur man ska hantera sina  känslor och hur viktigt det är att berätta hur man känner. 

Jag hoppas helt klart att det kommer fler böcker om Luna! 

Spoiler varning! 
Jag gillar att Luna och Ben blir bättre och bättre vänner, och att han faktiskt säger till sin syster att de är ihop, så det blir intressant att se vad det kommer leda till. 

Jag förstår inte varför Luna berättar för sin mamma att Parisa hade gömt sig hos henne hela tiden, för det stämmer inte riktigt.  

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...