26 juni 2021

Anna Breitholtz Monsén - Stranden

Lina Lantz #1
 
Titel & Omslag
Först trodde jag det var en resväska på omslaget, men nej det är ju en freestyle, mina barn kommer då inte växa upp med vetenskapen om vad det är för någonting. Snyggt väldigt passande omslag och titel. 

Handling
Det är 1988. Sextonårigarna Erik och Peter har sommarlov och fördriver de långa dagarna vid havet med freestylelurarna i öronen. En dag försvinner Peter spårlöst. Det enda han lämnar efter sig är några blodiga kläder på stranden.

Drygt trettio år senare kommer den före detta polisen och livvakten Lina Lantz till Sandinge i Skåne. Hon har ärvt ett gammalt hus efter en vän till familjen och leker med tanken på att börja ett nytt liv i den lilla kuststaden tillsammans med sina katter. När en ung man hittas mördad på stranden dras Lina motvilligt in i en utredning som leder henne tillbaka till händelserna den där sommaren för länge sedan.  

Mina åsikter
Oj vilken bok!! Det här var en bok med så mycket mer än vad jag hade förväntat mig. Visst första biten av boken så händer det inte jätte mycket utan det är många karaktärer som vi får lära känna sen får vi i några kapitel följa Peter i dåtid. Men eftersom alla karaktärerna har speciella drag och egenskaper så är det jätte lätt att ha koll på vem som är vem och jag älskar verkligen hur Anna gör sina person och miljöbeskrivningar för det blir inte för mycket och petigt utan exakt rätt mängd så jag kan måla upp bokens handling i mitt huvud. Så det känns lite som att jag har sett en tv-serie och inte läst en bok. 

Jag vill helt klart läsa fler böcker om Lina och hoppas vi då även får se mer av Madde och Linas morfar. Linas morfar är nog en av mina favorit karaktärer. 

Redan i mitten av boken så började jag misstänka ungefär hur det låg till, men sen vill man så klart få veta om man har rätt och få alla pusselbitar på plats så man kan lämna handlingen bakom sig utan massor av frågetecken. 

Jag gillade att ma i slutet på boken få ren liten ledtråd om vad för fall som vi komer få vara med och snoka kring i nästa bok.  

Spoiler varning! 
Jag älskade när Lina tog sitt förnuft till fånga och bad sin pojkvän att dra. Sen fick jag lite vibbar mellan henne och Erik, de kanske kan få en fling längre fram, för jag andades ut när det inte visade sig att han var ond på något sätt. 

Öje är ju så genom rutten och sliskig och usch jag förstår inte hur polisen inte har kunnat sätta dit han för någonting förrän nu, men nu måste han ju åka in med buller och bång. Att Boman inte har åkt dit heller är  ju kanske inte så konstigt när han begår sina brott sällan och även i olika länder, det lockar ju inte direkt poliserna efter han när de inte ens vet att det springer en seriemördare lös. Men läskigt att de inte vet hur många han har dödat. 

Lina kan väll inte låtabli att börja jobba som polis igen nu?  Hon och hennes morfar  kan ju inte leka detektiver på fritiden hur länge som helst och Lina måste väll behöva en inkomst snart? 

Betyg 4 av 5
boken finns på   Adlibris  Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...