7 maj 2021

Ulrika Rolfsdotter - Rovhjärta

 

Annie Ljung #1

Titel & Omslag
Så snyggt omslag! Jag gillar titeln men förstår den inte riktigt.... 

Handling

Vintern har inte släppt sitt grepp och isen ligger kvar på älven när en demenssjuk kvinna hittas svårt nerkyld utomhus. 

Kvinnans dotter, socionomen Annie Ljung, tvingas  motvilligt återvända till sin barndoms by på den ångermanländska landsbygden, en plats hon för många år sedan drevs bort ifrån och svurit att aldrig återvända till. 

När Annies unga släkting, sjuttonåriga Saga, försvinner spårlöst vädjar hennes föräldrar till Annie att stanna kvar och hjälpa till i letandet. Har Saga rymt, varit med om en olycka eller mördats? 

Annie blir alltmer indragen i sökandet och tvingas återigen möta sinqa innersta demoner. Hon slits mellan viljan att återfinna sin släkting och sin rädsla för att riva upp såren från det förflutna. Har Annies hemkomst väckt ont blod?  Är det någon som vill henne illa eller håller hon långsamt på att tappa greppet om verkligheten? 

Mina åsikter
Redan när man läser baksidestexten så blir man ju nyfiken på Annies förflutna och vad som hänt Saga. 

Det var perfekt att läsa den här boken i slutet på april/början av maj, då boken utspelar sig då och när man bor med liknande klimat så kände man igen sig när det pratas om kläder för valborg och när isen går osv  

Den här boken är lättläst, med korta kapitel, lättsam text och det händer precis lagom mycket i början för att hela tiden driva handlingen vidare, för att senare i boken händer det så extremt mycket och man kan inte släppa taget. Det är fantastiska karaktärer och Ulrika Rolfsdotter är väldigt duktig på både personbeskrivningar som miljöbeskrivningar och allting känns så äkta. 

Jag kommer helt klart vilja läsa mer om Annie och även om Ulrika bestämmer sig för att skriva någonting annat, hon fick så många känslor inom mig att rusa omkring och jag verkligen levde mig in i handlingen. En fantastisk debutbok! 

Spoiler varning!
Hur kunde inte Annie förstå att det var Pernilla? Det var Pernilla som gav henne svampen, så när hon fick veta att hon blivit förgiftad av svamp borde hon ha kopplat ihop det, men nä hon går hem till henne och ska hjälpa hon.

Det blev många dödsfall, många nästan dödsfall och ändå åkte en av skurkarna dit för det han gjorde, att som polis både sälja hembränd sprit och arrangera stuginbrott gör ju att han inte kan vara polis nå mer och jag hoppas vi slippar han i nästa bok. 

Jag tyckte Johan var obehaglig när han kärleksförklarade sig för Annie, dessutom visste han då att Saga burit hans barn och att han haft en relation med henne bara för att hon var så lik Annie gav mig rysningar, så jag kommer inte sörja att han är död heller. 

Betyg 5 av 5
boken finns  på  Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...