8 mars 2021

Ragnar Jónasson - Snöblind

 

Det mörka Island #1

Titel & Omslag
Det är ett så snyggt omslag!! Men jag titeln säger inte speciellt mycket om boken, den

Handling 
En isolerad fiskeby på norra Island, en ödslig trakt där ingen låser dörrar, upptäcks en ung kvinna halvnaken i snön, blödande och medvetslös. Strax innan har en äldre, uppburen författare fallit till sin död.

Ari Thór - nybliven polis på sin första postering, långt från flickvännen i Reykjavik - dras rakt in i hjärtat av det lilla samhället. Ett samhälle där det blir allt mer uppenbart att det inte går att lita på en enda människa. Där hemligheter och lögner har blivit ett sätt att leva. 

Mina åsikter
Det var en väldigt seg början, det tog halva boken innan den unga kvinnan ens hittades, och det blir inte nog med spänning för att jag ska fastna för boken. Jag har även svårt för väldigt många av karaktärerna, det är Ugla som jag fastnar mest för, men vilken ovälkomnande håla Ari flyttar till eller så är det Ari som inte bjuder till? 

Allting nystas långsamt upp och vi får veta hur allting ligger till, men det blir inte så mycket till en aha eller wow känsla utan mer ett ryck på axlarna för det var inte alls vad jag förväntade mig så även där blir jag besviken.  

Så det må vara ett riktigt snyggt omslag men handlingen håller inte för mig, när jag varken tycker boken är spännande nog för att vara en deckare, det är mer en roman med långsamt tempoö.

Spoiler varning!
Det är inte gulligt att Ari är otrogen även om jag gillar Ugla men han kanske ska reda upp sitt liv innan han är otrogen för just nu för han båda två bakom ljuset.Jag förstår inte varför Ari skulle vilja bo kvar i en håla där han mest får öknamn och folk inte är så välkomnande. 

Betyg 2 av 5
boken finns på   Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...