25 januari 2021

Mikaela Bley - Louise

 

Ellen Tamm #3

Titel & Omslag
Snyggt omslag som passar ihop med handlingen och med övriga böcker i serien, gillar även att det finns glimtar till handlingen på omslaget.  

Handling
Den kontroversiella justitieministern Louise Bohman vaknar upp på morgonen och nås av beskedet att hennes pressekreterare hittats död. Ett förmodat självmord ser ut att vara ett mord och mycket talar för att justitieminisern själv är inblandad. I media hängs hon snabbt ut och porträtteras som ett monster. 

På TV4 får kriminalreportern Ellen Tamm uppdraget att göra en dokumentär om justitieministern. Hon lyckas nästla sig in hos Bohman och möter en kvinna som har ganska lite gemensamt med den bild som media målat upp. Ändå verkar det som om Louise döljer något. 
Samtidigt brottas Ellen med sitt eget kaotiska privatliv. Och ju mer hon gräver i Louise Bohmans förflutna, desto mer påminns hon om sin egen familjs mörka hemligheter.  

Mina åsikter
Det var ett tag sedan(4-5år) jag läste bok 1 och 2 i serien, så jag behövde kolla igenom mina recensioner för att komma ihåg riktigt vad som hade hänt tidigare, men jag mindes att jag verkligen gillade de två böckerna.  

Anledningen till att jag har dragit på att läsa den här boken är för att det är så mycket politik i den här, och jag tycker inte det är så intressant att läsa om politik, politiker och allt vad det oftast innebär med maktmissbruk, de som använder sig av skattepengar för eget bruk osv. Men Mikaela Bley lyckades få det till att inte vara fokus på politiken i sig, utan om personerna bakom.

Den här boken är riktigt spännade, man vill hela tiden läsa mer för att få vet allting kring hur det ska gå med Ellen när Didrik är så creapy, men även Louise Bomans förflutna vill man veta mer om och jag lyckades räkna ut hur allting låg till en liten stund innan jag fick det bekräftat. 

Spoiler varning! 

Didrik, han är så läskig, och han har verkligen lindat Ellens mamma runt lillfingret! Det blir spännande att se om han kommer lämna Ellen i fred nu eller om han trissar upp allting, jag har svårt att tro att han kommer lämna henne och William ifred, älskar William btw. Han gillar Ellen för att hon inte är så intresserad till att börja med, hon är inget efterhängset fan utan en vanlig person. 

Jag hade rätt när jag misstänkte att Anders och Peter var samma person.Jag älskar när jag lyckas räkna ut ungefär hur allting ligger till, 

Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...