21 oktober 2020

Ulla M. Nissen - Hilma och den luriga ponnyn

Hilma #1
 
Titel & Omslag
Ett fint omslag och titeln säger ju exakt vad boken kommer handla om. 

Handling
Full av förväntan kommer Hilma till det nya stallet - det ska bli spännande att träffa alla ponnyerna och få nya ridkompisar! Men saker och ting går inte alls som planerat. Hon får rida Harry som är så lurig att ingen vill vara skötare på honom. Hilma lyckas knappt ens borsta den busiga ponnyn före lektionen. Som om inte det var illa nog är den kaxiga Vicky snabb att komma med elaka kommentarer.  

På något sätt lyckas Hilma tacka ja till att bli skötare på Harry. När ridskolans stora rykttävling närmar sig fasar hon för att hon komemr misslyckas totalt. Nu måste hon lära sig att hantera sina rädslor och den bångstyriga Harry. 

Mina åsikter
Vi kastas direkt in i handlingen och jag kastas tillbaka i tiden till minnen från när jag gick på ridskola. 
Varför har Hilma bytt stall?  Men i alla fall så gillar jag Hilma,hon är typisk som tjejer, är osäker och tycker det är läskigt med nytt stall och nya hästar, men hon vill så klart inte visa det utan biter ihop och när hon då dessutom blir skötare på Harry för att inte verka vara feg så är det egentligen en super bra lösning. För nu får Hilma lära känna sig själv bättre och jag tror hon utvecklas väldigt mycket både på och vid sidan om hästryggen. 

Sen är inte allting som det ser ut att vara, lycka ser lite olika ut för olika personer men alla behöver bli sedda och det är många gånger det som gör att folk är dryga och otrevliga eller hittar på dumheter, de vill att någon (ofta deras föräldrar) ska se dom och inte vara så upptagna med sina egna grejer.

Jag ser framemot att läsa mer om Hilma och gänget i stallet!! 


Betyg 4 av 5
boken finns på   Adlibris  Bokus  Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...