29 juli 2020

Jörn Lier Horst - Det innersta rummet



William Wisting Cold Cases #2

Titel & Omslag
Varken titeln eller omslaget är speciellt tilltalande och visst de har med handlingen att göra men jag vet exakt hur jag hade velat att omslaget till den här boken hade varit. En stuga med lite skog runt och en grillstad vid vattnet. 

Handling
När den tidigare Arbeiderpartiministern Bernhard Clausen för och man hittar 80 miljoner kronor i hans sommarstuga förstår riksåklagaren att polisen ställs inför ett mycket känsligt fall. För att kringgå publicitet om pengafyndet ger man William Wisting uppdraget att sätta samman en hemlig utredningsgrupp. Kriminalkommissarien Espen Mortensen, Wistings lojale medarbetare, är självskriven  och dottern Line engageras också  i efterforskningarna. Som journalist  kan hon gräva på andra ställen än polisen. 

Åttiomiljoner är mycket pengar. Tillräckligt mycket för att en utrikesminister skulle kunna påverka främmande makter, tillräckligt för att köpa ut sig ur en gisslansituation - eller finns svaret i Bernhard Clausens privatliv? Wisting har knappt hunnit ställa sig frågan förrän Clausens stuga brinner ner till grunden. Vadär det som någon vill dölja? 

Mina åsikter
Jag gillar inte riktigt de här cold case böckerna lika mycket som jag gillade första serien om Wisting, det var mer action där och de fallen var med händelser i nuet inte lika mycket grävande i det förflutna. Men det är samma karaktärer och det är nog det bästa, för fallet i den här boken berör inte mig riktigt. Jag känner inte riktigt med någon och när vissa personer varit döda så länge eller det är så länge sedan brotten har begåtts så blir det inte riktigt samma sak.

Och även om jag känner så, så gillar jag ändå serien så kommer fortsätta läsa och hoppas bok tre griper tag i mig lite mer. 

Betyg 3 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  Cdon Omnible 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...