17 juni 2020

Sofie Sarenbrant - Mytomanen

Emma Sköld #8

Titel & Omslag
Titeln är verkligen bra, den avslöjar inte för mycket men samtidigt när man läst utboken får man en AHA känsla. Riktigt snyggt omslag, som passar väldigt bra ihop med Skamvrån och Tiggaren.

Handling 
Efter en orienteringsdag i Ålstensskogen ittas en pojke död. Kroppen är illa tilltygad och hans värdesaker är försvunna. Misstankarna riktas mot ett gäng ungdomar som har knivrånat jämnåriga i Bromma.

Kriminalinspektör Emma Sköld måste lösa fallet innan mördaren slår till igen, men hon har en känsla av att det är något som inte stämmer. Och vad är det henens kolleger döljer? Ibland är sanningen för svår att uttala. 

Mina åsikter
Oj vad jag känner medkänsla med mammorna i den här boken, just den där känslan av att du försöker göra det bästa för dina barn men ändå kan det bli kaos och katastrof. Jag känner så många känslor när jag läser den här boken, och det är lite skönt faktiskt att det är fallet som ligger i fokus för Emma har haft väldigt mycket problem som tagit mycket fokus i många av böckerna, hon kan behöva lite lugn och ro,i alla fall för en stund. 

Det händer mycket för poliserna rent privat och det är även där vi lämnas med en cliffhanger som gör att man vill veta nu vad som kommer hända i nästa bok.   

Spoiler varning!
Vem bär egentligen skuld i den här händelsen? Mamman som är en väldigt osund relation med sin son?, sonen som blivit tvingad att leva utan sin pappa och med en mamma som inte är psykiskt frisk?, pappan som inte förstod hur illa det var så att han gjorde någonting åt det?  Det enda vi vet säkert, är att i den här boken förlorade tre pojkar livet, tre pojkar som inte hade hunnit börja leva på allvar som hade hela livet framför sig och ingenting av det här hade behövt hända om någon hade vågat prata med sina föräldrar om vad som pågick, om någon hade velat se och inte bara blunda för pojkarna och hitta på bortförklaringar för det som de går igenom och hur de beter sig. Vi behöver bli bättre på att försöka prata med våra barn och det är svårt, och därför tror jag det är så viktigt med ex fältare som kan finnas som en vuxen men som inte är ens mamma eller pappa men någon att vända sig till.

Så skönt att Nyllet träffade Nora, okej inte så snyggt att börja dejta sin psykolog men då kanske både han och Emma kan gå vidare. Jag gillar Emma med Krille men det har också dragit till sig problem, som hon inte har en aning om ÄN och som hon alltså inte kan förbereda sig på. 

Betyg 4 av 5
boken finns på   Adlibris  Bokus  Cdon

1 kommentar:

  1. Har varit sugen på att läsa något av Sofie Sarenbrant ett bra tag nu! Och nu blev jag ännu mer nyfiken, så får se till att ge mig i kast med det snart :)

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...