30 maj 2021

J.K Rowling - Harry Potter & Fenixorden

Harry Potter #5
Titel & Omslag
Titeln har med bokens handling att göra, omslaget gillar jag inte så mycket men jag förstår det bättre efter att jag har läst boken.   
 
Handling
Harry Potter har fått nog. Sommarlovet hos Dursleys har varit värre än någonsin. Hans bästa vänner verkar inte bry sig om honom, han har inte fått några nyheter från trollkarlsvärlden på hela sommaren och han riskerar dessutom att bli relegerad. När Harry väl återvänder till Hogwarts för sitt femte år är  ingenting som det brukar vara, och den stora frågan är: När ska Lord Voldemort slå till igen?   
   
Mina åsikter
Det tog ett bra tag för mig att läsa ut den här boken, jag började direkt efter fyran men sen kom det så många andra böcker imellan. Den här boken är ändå på 1001 sidor så även om den är lättläst och riktigt bra så tar det ett tag att läsa den, och det hade varit svårt att minska ner den också för det som händer behöver man få veta. 

Som vanligt är det andra trollkarlar som jobbar emot Dumbledore, Snape vet vi inte riktigt var vi har och  Draco Malfoy är så klart alltid på fiende sidan. 

Umbridge är en riktig häxa, det är inte svårt att ogilla henne!     

Spoiler varning! 
Så skönt att Draco och hans vänners föräldrar äntligen kanske kommer åka dit för att hjälpa Voldemort. 
Skönt att vi nu blev av med Umbridge, att det var hon som skickade Dementorerna efter Harry, och vems sida stod hon på egentligen, Jag gillade hur Hermione hittade en lösning för att bli av med Umbridge.                        
    
Betyg 5 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...