20 juni 2020

Jens Lapidus - Juvelkuppen

Dillstaligan #2

Titel & Omslag
Passande titel och snyggt omslag, även riktigt fina illustrationer inne i boken.

Handling
6-9år
Någon försöker lura folk i Dillsta på pengar. Jonathan, Zasha och Bollan samlas i Dillstaligans klubblokal för att planera ett inbrott. Tillsammans ska de ta tillbaka massor av grejer!

Mina åsikter
Min son kastade sig över den här boken och ville att jag skulle läsa den med en gång. Det är intressanta karaktärer, det händer mycket men det där med inbrotten är det som finns lite i bakhuvudet att det är ju inte okej, inte ens om man gör det av rätt anledning. Barnen tycker ju bara boken är spännande, men min dotter som är äldst tycker även hon att det är konstigt att de gör inbrott för hon vet ju att man inte får göra så. Samtidigt som vi då får diskutera vad inbrott är och hur det känns och varför folk begår inbrott och att det inte är okej.

Jag gillar att boken känns realistisk med att alla barn inte är snälla, att man kan vara hundrädd osv Det finns en hel del att prata kring när man läser den här boken vilket är riktigt bra.

Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...