14 november 2019

Jenny Fagerlund - Ett litet steg på vägen

Titel & Omslag
När man har läst boken och tittar på omslaget så förstår jag verkligen omslaget, innan det så är det inte lika logiskt. Ett riktigt höstigt och bra omslag och titeln passar också väldigt bra till handlingen.

Handling
Stella arbetar som koordinator på en reseförmedling och trivs bra med sin lugna tillvaro på jobbet. Lugn är dock inget hon har på hemmaplan. Hon är ensamstående mamma, och sjuåriga sonen Felix har det inte lätt i skolan, han brottas med utanförskap och får ofta skulden när något går fel.

När Joel, en managementkonsult, anlitas för att effektivisera företaget Stella arbetar på ställs allt på ända. Stellas tjänst dras in och om hon inte vill bli arbetslös måste hon tacka ja till att resa runt och utvärdera hotell och upplevelser i Norden. Hennes första uppdrag blir att testa ett nytt koncept på det nyrenoverade Högfjällshotellet i Fröliden. Stellas första impuls är att tacka nej, men efter ytterligare en händelse på Felix skola får hon nog. Tillsammans tar de sig till fjällen. Kanske är det här avbrottet de båda behöver?

Mina åsikter
Jag började läsa den här boken på morgonen och kunde sen inte sluta läsa utan slukade boken på några timmar. Den är väldigt lättläst, vissa kapitel kan kännas lite långa om man bläddrar i boken och gillar korta kapitel, men de kapitel som är längre i den här boken där händer det också väldigt mycket. Jag gillar hur vi får lära kännas Stella, hur hon hela tiden försöker hjälpa andra och har fått en roll på arbetet som inte riktigt finns utan som har blivit skapad för de andra behöver henne, och det är bekvämt. Stellas son har det jobbigt i skolan och jag lider så mycket med han, vuxna är så tröga ibland och barn kan vara så elaka.

Det som doldes på hotellet var inte alls som jag trodde när jag började läsa boken och jag gillade den överraskningen, hur Stella slits mellan sitt hjärta och hjärna för vad som är rätt och fel och hur hon ska göra för att allting ska bli så bra som möjligt.

Spoiler varning!
Vad jag lider med Stellas son Felix, han känner att han inte passar in och han får skulden för allting, jag blir så arg på hans lärare som inte ser det utan ser han som ett problem barn. Vilket jag tycker är konstigt, när det så uppenbart finns stökiga barn i hans klass.  Jag gillade att Felix pappa tog sitt ansvar och insåg vad som är viktigt, att han inte är en skitstövel som lämnat dem bara utan som fick möjlighet att fokusera på sitt jobb och tog den och nu känner att han behövs mer och då tar han det ansvaret. När de åkte tillbaka till hotellet och hämtar Sigge är så rätt, när de åkte utan han och Felix som haft det nog jobbigt och känt sig så ensam äntligen hade hittat en bästis så slits de ifrån varandra, och hundar är ju verkligen så där bra för människor. 
Betyg 5 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...