24 juni 2019

Louise Boije af Gennäs - Verkanseld


Motståndstrilogin 3/3

Titel & Omslag
Ett snyggt skelett omslag som min son kallar det "skelett boken". Jag märkte även att omslaget lyser lite i mörkret vilket jag tyckte var häftigt!! Man ser att alla tre delarna i trilogin hör ihop och det gillar jag och titeln då?  Verkanseld är det Sara måste ta till för att överleva.

Handling
Under de senaste året har allt i Saras liv förändrats. Flera av hennes närstående har dött under märkliga omständigheter som omöjligt kan vara en slump, även om myndigheterna vill få henne att tro det. Sorgen och rädslan håller Sara i ett stadigt grepp, men djupt inom henne spirar en växande kraft: ett okuvligt motstånd. Sara kommer aldrig att ge upp och när hennes motståndare äntligen ger sig till känna kan det bara sluta på ett sätt - med verkanseld.

Mina åsikter
Äntligen sista delen, nu ska vi får veta hur det går för Sara och hennes familj och kompisar. Så vad kan jag skriva då utan att spoila?  Ingenting?  Det här är en serie om konspirations teorier, bitvis blev det lite mycket med artiklar från tidningar osv o

Spoiler varning!
Jag blir tokig på Lina, när han de komma åt henne, kanske inte var så smart av Sara att hålla Lina i mörkret för hon borde ha förstått att de skulle ge sig på Lina på ett eller annat sätt. Ett under att Sara har kompisar kvar men de hon hela tiden har berättat sanningen för är ju även de som trodde på henne och som fanns kvar i slutet. Jobbigt många som dog, men jag tycker ändå den här trilogin fick ett riktigt bra avslut, även om jag bitvis tyckte det blev lite mycket som känns orealistisk.
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...