30 mars 2019

Tess Gerritsen - I satans tjänst

Rizzoli & Isles #6
Titel & Omslag
Det här omslaget tycker jag är snyggare än vad det nya är. 

Handling

Det är sen julaftonskväll när Bostonpolisen gör en fasansfull upptäckt. I en avlägsen villa hittas en ung kvinna brutalt mördad. En ring är ritad runt det avhuggna huvudet, och överallt brinner levande ljus. På väggen ovanför sängen har mördaren ristat in det latinska ordet för "Jag har syndat" i blod.
Tecknen är många på att mordet har varit del i en satanistisk ritual.
Rättsläkaren Maura Isles och kriminalpolisen Jane Rizzoli kallas till platsen. De ser ganska snabbt ett samband mellan offret och det hemliga sällskapet Mephisto-stiftelsen, en gammal förening som ägnar sig åt att studera och analysera djävulen. När ett nytt lik hittas på Mephisto-stiftelsens trappa börjar medlemmarna känna sig rädda. Har de oavsiktligt väckt mörkrets ondska? Maura och Jane tvingas be Mephisto-stiftelsen om hjälp. Fiendens verk har precis börjat och de gör allt för att försöka stoppa dem.

Mina åsikter
Den här handlingen känner jag igen, så jag gissar det här fallet är med under tv-serien, det här fallet är väll inte det bästa i den här serien eller så är det för att jag känner igen det som jag inte tycker det är lika bra. Jag gillar överraskningsmomenten i slutet men vägen dit är lite lång.
Det är tur Jane har en mamma som är så snäll och hjälper till med Regina så hon själv kan arbeta, för Gabriel verkar också arbeta men jag har inte riktigt förstått om han pendlar eller hur de får ihop det.  

Spoiler varning!
Jag blir så förbannad på Janes pappa, som är otrogen och när han blir påkommen så tycker han mest synd om sig själv, att han bara jobbar samtidigt som han har en fru som passar upp på han hemma. I tvserien är Janes mamma singel, hon skaffar sig ett jobb och hon blir ett bollplank för tankar och känslor, i böckerna hjälper hon Jane med hennes dotter Regina, det gör hon så klart inte i tv-serien då varken Gabriel eller graviditeten händer.Blir ännu mer arg när Janes pappa blir arg när hennes mamma Angela går på inflyttningsfest och roar sig, men det är han som ligger runt.


Betyg 3 av 5
boken finns att köpas på adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...