4 januari 2019

Helgfrågan v. 1


Torsdag igår kväll och jag var SÅ trött så väntade med att göra Mias helgfråga tills nu på morgonen när jag inte riktigt har tid heller. Ska åka iväg och träna med barnen så blir det sen fredagsmys hela kvällen. Min nya tv-spels dosa borde komma idag så det kanske blir att spela något spel också.

Vad läser du just nu?

Jag läste Lotta Lundhs bok Kvinnornas hus & jag läser även Alexandra Reinwarths bok Duktiga flickors guide till att sätta gränser och skita i vad andra tycker: Säg nej!

Bonusfråga: Vad har du för tips mot trötthet?
Det beror ju mycket på varför man är trött, mycket av min trötthet sitter i mina ögon (kronisk ögonlocksinflammation) , ögonvätskan dunstar bort för fort vilket gör ögonen torra så jag får ta ögondroppar och jag har övningar att göra men jag vaknar alltid dödstrött och orkar knappt öppna ögonen.. men kroppen är pigg. Så jag försöker vila ögonen ofta, varken att köra bil, läsa, se på plattan/tv är speciellt snällt mot ögonen så jag brukar blunda en stund. För någon mirakelkur har jag minsann inte.

Är man däremot trött i kroppen eller psykiskt, ja då är det Mat Sömn Motion som gäller. Äta det man orkar och när man orkar, gärna lite men ofta och har man svårt att äta får man tänka på vad man äter, sova middag är väldigt skönt och att i alla fall komma sig ut på en promenad och få friskluft är väldigt hälsosamt. All träning är bra träning =  den träning som blir av är bättre än ingen träning alls.

9 kommentarer:

  1. Japp, jag tror också på Mat Sömn Motion.

    SvaraRadera
  2. tråkigt med ögonen, speciellt för en bokläsare

    SvaraRadera
  3. Böckerna du läser låter lite bekanta men har inte läst någon. Särskilt den sista boken låter intressant och viktig. Jobbigt att ha kronisk ögonlocksinflammation - jag har dålig syn och blir fort trött i ögonen (jobbar datoriserat, mobil, platta, läsning etcetera gör sitt till och synen blir inte bättre...) God fortsättning!

    SvaraRadera
  4. Alexandra Reinwarths bok måste jag spana in!
    Motverka trötthet är verkligen inte lätt alla gånger :) Gillar din slutmening!

    SvaraRadera
  5. Jag hade ögonlocksinflammation i höstas, känner fortfarande av att man blir trött i ögonen.

    SvaraRadera
  6. Duktiga flickors guide kanske man borde ta tag i ...

    SvaraRadera
  7. Träna med barnen, få se om den yngre pepparkakspojken och jag lyckas få till någon gemensam gymträning, det hade vi tänkt i år!

    SvaraRadera
  8. Jag har också ögondroppar men jag har Sjögrens så det är därför.

    SvaraRadera
  9. Promenader i friska luften varje dag skulle jag inte klara mig utan. Gör gott för mycket.

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...