3 november 2018

Jörn Lier Horst - Bottenskrap

William Wisting #6

Titel & Omslag
Jätte snyggt omslag, och Titeln har verkligen med handlingen att göra!

Handling
I den lilla orten Stavern i Norge sköljs en avkapad vänsterfot i en sportsko upp på stranden. Så en till. Och ännu en, tills det inom loppet av en vecka har dykt upp fyra vänsterfötter i sommaridyllen. De fyra fötterna utgör kärnan i vad som tycks vara ett olösligt mysterium, där dömda mördare, människor som försvunnit spårlöst, en sammansvetsad "stay behind" - grupp och en mängds oregistrerade vapen alla spelar en roll.

William Wisting är van att ta sig an även de svårare uppdrag med entusiasm och en inre förväntan om vart efterforskningarna ska föra honom. Föga anar han att det här fallet ska få honom att ifrågasätta själva de grundläggande förutsättningarna för hans eget polisarbete.

Mina åsikter
Jag tycker det är så tråkigt att försöka förstå var i storyn man är när böckerna översätts lite huller om buller men min tanke är att när alla kommit på svenska så ska jag läsa om dem men i rätt ordning. Men jag är lite glad att jag inte har det bästa minnet för detaljer, vilket gör att jag inte vet hur allting kommer gå i den här boken direkt eftersom jag har läst senare delar i serien.

En lite annorlunda handling, det finns få ledtrådar så det är inte så lätt att lista ut hur allting ligger till men i slutet får vi veta vem som gjort vad och varför. En riktigt bra bok i den här serien, men tror boken hade varit ännu bättre läst i rätt ordning.

Spoiler varning!
Jag har lite för svårt att förstå hur en person som oskyldigt suttit i fängelse sen kommer ut och mördar folk för pengar. Alltså om han är så arg för att ha suttit i fängelse åt någon annan kanske man ska låta bli att sitta inne för någonting man inte har gjort. Sen missade jag eller förstod inte var de fick pengarna ifrån och hur, och vad som hände med dom sen. Det blev lite luddigt eller så blev jag trött när jag läste :P
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...