19 november 2018

Christina Erikson - Din vän Forsete

Forsete #1
Titel & Omslag
Snyggt omslag som finns med i handlingen och titeln har också med handlingen att göra, även om det tar ett tag innan vi får lära känna Forsete. Älskar att min bok är signerad!

Handling

Kommissarie Elias Svensson vid Stockholmspolisen kämpar mot klockan för att fälla mördaren bakom två brutala kvinnomord, en mördare som finns framför ögonen på polisen som ständigt gäckar dem. Elias vänder sig till författaren Cornelia Lind för att få hjälp att förstå mördarens agerande. Cornelia har egna, personliga erfarenheter som kan komma till nytta, men som samtidigt försätter henne i livsfara. Under tiden rör sig en annan kraft i skuggorna. Någon som utger sig för att vara en vän.

Mina åsikter
Jag gillar att man tar in Cornelia Lind i utredningen för att hon har personliga upplevelser av en psykopat, vilket ger väldigt stor inblick i hur en psykopat tänker och hon vet hur hon ska tänka när hon pratar med dom. Mördaren är obehaglig, både han och Cornelias ex gör att jag tycker boken blir jobbig att läsa, psykopater är så obehagliga och manipulativa och de skrämmer mig.

Det ska blir intressant att läsa del två om Forsete, jag hoppas det inte dröjer allt för länge tills den kommer ut. I väntan så kanske jag måste läsa någon av Christina Eriksons tidigare böcker, har ni läst de? Någon bok man bara måste läsa?

Min sammanfattning om boken, obehaglig, spännande, gripande och fruktansvärt bra!!

Spoiler varning!
Cornelias ex är så läskig, och tänk att en psykopat inte ens bryr sig om sina egna barn utan de har bara sitt egna enorma ego som de bryr sig om. Josef Decker är också sjukt obehaglig men Forsete gör allting lite mer intressant.
Betyg 5 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...