8 oktober 2018

Mikael Ressem - Hav utan botten

Erik Sandström #3
Titel & Omslag
Eftersom jag gillar när omslagen hög ihop i en serie så kan jag inte annat än gilla omslagen till den här serien.

Handling
Efter sex månaders drogavvänjning har Erik Sandström kommit på fötter igen. Abstinensen är borta, men tiden på behandlingshemmet har lämnat sina spår och tvingar honom att hantera minnen han tidigare trängt bort. En regnig kväll står plötsligt Sara i hans trapphus och gråter. Innan hon hinner förklara vad hon vill hämtas hon av två poliser som ska föra henne tillbaka till psyket. Det enda Sara egentligen hinner säga är att hon behöver hans hjälp.

Varför Sara hålls inlåst mot sin vilja verkar ingen veta. Men Erik får ett mystiskt telefonsamtal från en skötare på hennes avdelning som vittnar om en skyddad värld där en narcisssistisk psykiatriker styr med järnhand. Dagen efter samtalet hittas skötaren död. Erik beslutar sig att att ta reda på sanningen och ju närmare den han kommer, desto farligare blir det.

Mina åsikter

Den här serien är så bra, jag har svårt att släppa taget om karaktärerna som har så mycket personlighet och det är riktigt spännande fall vi får följa. Jag gillar att den här boken handlar mycket om tvångsvård på gott och ont, jag har själv jobbat inom psykiatrin och tyckte det var väldigt intressant och att Mikael hade tagit med den informationen som är relevant för boken.

Jag väntar på att få hem bok 4 i serien,  men det paketet verkar ha kommit på villovägar så vi får se när det kommer fram, jag vill ju läsa mer om Erik Patrik och Tomas nu.

Spoiler varning! 
Äntligen fick vi veta mer om Herr Grå men att han och Sara skulle få ihop det kändes ju helt sjukt. Men det kanske var en strategisk grej för att göra illa Erik ännu mer. Så himla tråkigt att han inte valde Karin framför Sara, hon var så bra för han, och sen började han ju både dricka och knapra piller igen som jag gärna hade sett att han hade låtit bli. 
Betyg 5 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

1 kommentar:

  1. Jag har taggat dig i The Cookie Books Tag.

    https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2018/10/the-cookie-books-tag.html

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...