29 augusti 2018

Mikael Ressem - Levande död

Erik Sandström #1
Titel & OmslagTiteln är precis vad boken handlar om och omslaget passar också väldigt bra till handlingen och jag gillar det verkligen.

HandlingDet är midsommarafton i Gävle och riktigt varmt. En ung kvinna hittas inlindad i en filt på en trottoarkant. Hon har ett stickmärke i vänster armveck och minns inget från de två senaste dygnen. Ambulanssjuksköterskan Erik Sandström åker dit för att hämta henne - utan vidare eftertanke avfärdar han henne som en hopplös missbrukare. Men det är något som inte stämmer. På sjukhuset upptäcker man skyhöga levervärden ochi blodet finns spår av paracetamol, den verksamma substansen i flera vanliga smärtstillande mediciner. Kvinnan avlider kort därefter av en förgiftad lever. Eriks vän, ordningspolisen Patrik Andréasson, kan inte släppa tanken på att någon kan ha fört bort den unga kvinnan och gett henne en överdos av paracetamol mot hennes vilja. När en ung man kort därefter försvinner under liknande omständigheter kan Patrik och Erik inte låta bli att börja undersöka vad som har hänt.

Mina åsikter
Varför har jag väntat så länge med att börja läsa den här serien?  Fast nu har ju jag turen att läsa fem böcker till, måste bara köpa hem dem. Har ni läst den här serien så vill jag höra era åsikter.

Det är precis lagom med karaktärer, alla är olika och har olika problem, vi får följa mördaren och vi får följa Erik Patrik och Tomas i jakten på sanningen. Det som jag tycker är lite jobbigt att läsa om är Erik och hans missbruksproblem, jag hoppas verkligen det är någonting han kommer ta tag i nästa bok för jag vill inte läsa massa böcker om en missbrukande ambulanssjukvårdare.
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...