29 april 2018

Gabriella Ullberg Westin - Slaktaren

Morden i Hudiksvall  #4
Titel & Omslag
Johan Rokka på omslaget, det är lite trist när de tre första böckerna ser ut på ett sätt så kommer den här fjärde och ser helt annorlunda ut. Jag gillar när man kan se på omslagen att det är en serie, omslaget på cdon passar ihop med de övriga så gissar det var första omslaget de tänkte men sen ändrade sig? Eller om det är omslaget till pocketen? Slaktaren känns som en rätt bra titel på den här boken.

Handling

Det är i början på Oktober och i Delsbo är älgjakten i full gång. En tidig morgon görs en makaber upptäckt då man hittar en människokropp upphängd i slakteriets tak.

Kriminal inspektör Johan Rokka och hans kollegor på Hudiksvallspolisen inleder en förundersökning som snabbt växer i omfattning. Det lilla samhället skakas om och ingen går längre säker. Den vanligtvis så skärpta kriminalteknikern Janna Weissman är dessutom ovanligt ofokuserad, och Rokka misstänker att det beror på en av de extrainkallade poliserna.

Journalisten Stina arbetar på ett stort undersökande reportage. Men mordutredningen, som kommer i hennes väg, får henne att ifrågasätta allt hon tidigare tagit för givet. I jakten på sanningen visar det sig snart att Rokka jagar en förövare som är mycket grymmare och mer hämndlysten än han någonsin kunnat föreställa sig.

Mina åsikter
Jag höll lite på den här boken för jag har ÄLSKAT de tre första delarna i serien så ville hålla lite på den här men det är så svårt för man vill ju bara kasta sig över Gabriellas böcker och när jag väl hade började läsa var den så svår att släppa taget om. Jag älskar karaktären Johan Rokka, han har en väldigt bra bakgrund för att vara polis, han har sett mer än många andra, han är inte naiv och lätt att manipulera och han är väldigt ofta öppen med sina tankar. Hans relation med Janna gillar jag också, de tycker om varandra och visst det är inte alltid så lätt att veta var gränsen går mellan en riktigt bra vänskap och kärlek och jag vet själv inte vad jag hoppas att det ska utvecklas till.

Jag gillar att karaktärerna inte är perfekta, de gör också fel men vill göra rätt och försöker i alla fall. I den här boken får vi genom Rooka lära känna Eddie som är en karaktär som jag hoppas kommer fortsätta finnas med i bakgrunden av serien. Eddie är en vanlig pojke som inte haft de vuxna omkring sig som han har behövt så han har hamnat i dåligt sällskap men han försöker bättra sig.

Fallet i den här boken är jag inte över förtjust i, jag har svårt att känna sympati med de som blir mördade och visst jag förstår hur mördaren tänker och varför hen gör som hen gör men det känns ändå som fel sätt att gå. Hade sanningen fått komma fram istället så hade de skyldiga fått sitt straff på ett sätt som hade fått de att lida mer än vad de fick i boken. Oj vad tjorvigt det där låter men jag kan inte förklara det på något bättre sätt utan att spoila.....

Nu längtar och väntar jag på nästa del i serien för det måste komma fler, för jag är inte klar med Rooka, Janna eller Eddie.
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon
Jag älskar HarperCollins sätt att marknadsföra böcker!!
Dess



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...