19 oktober 2017

Helgfrågan v. 42

Oj vad veckorna flyger förbi, helg igen, för jag har turen att vi får helg vissa veckor på torsdagkvällar och det gör ingenting. Men torsdag = helgfrågan och den här gången undrar Mia vad vi tycker att en bra recension bör innehålla? 
En början, ett mitt och ett slut?
Nej skojar bara, jag vill att en recension ska innehålla en kort beskrivning om vad boken handlar om, egna åsikter spoiler fritt, men vissa böcker där behöver man ventilera saker som spoilar de som inte har läst boken men man kanske vill diskutera med andra som läst boken men då får man varna för det.

Jag gillar även betyg på böcker, det ger mig en fingervisning på vad personen tycker om en bok innan jag har läst den, men när man betygsätter böcker så tycker jag att det är bra om man bland sina åsikter säger vad man gillade/ogillade med boken.

När jag skriver handlingen på boken så skriver jag ofta baksidestexten, men ibland tycker jag inte att saker som står där riktigt stämmer eller berättar för mycket då fungerar inte det utan jag skriver om det.

Bonusfråga: Vad brukar du unna dig när det är helg?
Jag unna mig lite egen träning, något gott och massa tid med min familj. Även hundarna brukar få extra träning, på vintern innebär söndagkvällar agility, absolut bästa sättet att avsluta veckan.

13 kommentarer:

  1. Jag tar också baksidestexten om den inte är helt uppåt väggarna.Extra träning på helgen var ambitiöst.

    SvaraRadera
  2. att få göra vad man vill på helger är bäst :)

    SvaraRadera
  3. Jag är väldigt svag för sifferbetyg. De är bra när man själv vill läsa boken och inte vill ha någon annans åsikter innan.

    SvaraRadera
  4. Jag gillar betyg men då ska de kompletteras av en analys av något slag.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att det är svårt att sätta betyg på böcker. Kanske för att jag sätter betyg i vanliga fall och vill ha en paus. Ska kanske börja eftersom alla gillar det.

    SvaraRadera
  6. Många gillar betyg, men ibland tycker jag inte de säger så mycket.

    SvaraRadera
  7. Låter som sköna helger med träning, god mat och så familjetid :)

    SvaraRadera
  8. Betyg bör helt klart kompletteras med åsikter. En siffra säger inte så mycket i sig tycker jag.

    SvaraRadera
  9. Visst finns det många konstiga baksidestexter.

    SvaraRadera
  10. Det här med baksidestexter är lite av en vattendelare, tror jag. Vissa gillar dem rejält, medan andra (som jag själv) ofta brukar blir lite besviken på dem. Roligt med olika tankar! :)

    När det gäller spoilers tycker jag att man verkligen, verkligen måste förvarna! Jag brukar även ändra textfärg så en måste markera just spoilerstycket för att kunna läsa det. Såg det någonstans för evigheter sen och tyckte det var riktigt smart.

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...