24 juni 2013

Viveca Sten - I de lugnaste vatten

Del 1 i Sandhamn deckarna om kriminalinspektören Thomas Andreasson och juristen Nora Linde.

Det är en varm Juli morgon på Sandhamn som ligger i Stockholms skärgård, när ett lik inlindat i ett fiskenät flyter i land på stranden. Sen går det en dryg vecka och då hittar man ett kvinnolik inte långt därifrån och eftersom det finns kopplingar mellan de döda så inser man att det första liket inte kan ha varit en olyckshändelse/självmord som man först hade trott.
Thomas har sina rötter på Sandhamn så han får ta stort ansvar över fallet men han tacklas samtidigt med sorgen efter sin nyfödda dotter och ett äktenskap som gick i stöpet.

Alltså jag hade förväntat mig mer, för jag har sett filmen som var baserad på den här boken MEN jag minns den inte riktigt förutom att jag gillade Thomas och Nora och deras relation men Henrik var en karaktär som jag gärna ville bli av med och så även i boken.
Henrik och hans familj är en hög uppblåsta oförskämda egoistiska människor som är vana att folk gör som det behagar dem. 
Jag tycker själva mord storyn är för klen och lite tråkig, och jag blir inte riktigt fast vid karaktärerna heller även om jag gillar vissa mer än andra.
Betyg 3+ av 5

1 kommentar:

  1. svar: Det gör jag med, jag hoppas att hon lever och har det bra! Men realisten i mig tror nog inte riktigt på det till 100 %. Men så längde det finns liv finns det hopp och det finns inte några bevis på att hon är död!

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...