15 september 2012

Bokbloggsjerka 14-17 september

Nu har Annika en ny jerka och även i veckan tänkte jag vara med, man kan ju behöva en utmaning ibland och då kan dessa jerkor vara bra :)

Veckans fråga är: Vad är det som lockar dig att läsa den genre/de genrer som du föredrar?

Oj nu ska vi se här, funderar lite, funderar lite mer... 

Biografier

När man jobbar inom vården på olika sätt så är det intressant att genom böcker få följa andras människors öden och framför allt känslor, för jag som personal vet ju kanske inte hur det är att bli våldtagen, varit med om incest, hur det är att vara mobbad, invandrare, röd hårig(jag är brunett) osv. Allt jag inte vet hur det är tycker jag är intressant att få lära mig mer om, på detta sätt blir jag mer öppen för andra och respekterar andra bättre för den de är.

Deckare/Thriller/Rysare
Jag tycker om att få bli rädd ibland, få fundera och se om jag har kommit på vem som har mördat eller hur boken kommer sluta, låta hjärncellerna jobba lite.


Romaner/Chick-lit/YAIbland vill man läsa om kärleken där det slutar lyckligt, få känna hur det pirrar i magen och rätt ofta tänka på ens egna liv som barn/tonåring och sedan som vuxen, tyvärr kan dessa vara lite väl förutsägbara men man kan inte låta bli jag vill läsa MÅNGA av dessa... Dessa är må-bra böcker för mig, efter en biografi kan det behövas för att man ska landa.


Paranormal
Jag läser inte så många, och när jag läser dessa går de oftast inte så fort, utan det tar sin tid eftersom jag vill låta det ta sin tid så detaljerna får sjunka in så oftast läser jag någon annan bok samtidigt. Är väll Hush hush-, vampire diaries-,house of night- och the hunger games  serierna som jag håller på med :)

7 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om att det är bra att få en förståelse om hur andra har det. Jag tycker att alla borde sträva lite mer efter det, skulle öka empatin i världen.

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det härligt när man får tag i bra chic-lit eller romaner. Riktigt feel-good!

    SvaraRadera
  3. Håller helt med med chick-lit stycket!

    SvaraRadera
  4. Ja, än en gång kan jag bara hålla med :)

    SvaraRadera
  5. YA-böcker är också må braböcker för mig. Oftast lättlästa och spännande med en touch av romantik! :)

    SvaraRadera
  6. Jag tycker också om att få bli lite skrämd ibland :)

    SvaraRadera
  7. Biografier kan ju vara bra att använda sig av för att lära sig om olika saker.

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...