20 juni 2012

Friday night lights ~ Säsong 1


I den lilla staden Dillon i Texas förenas invånarna genom det lokala high school-fotbollslaget Dillon Panthers. I centrum för seriens handling står spelarna och den nya tränaren Eric Taylor, och tillsammans ska de förverkliga deras gemensamma dröm; att bli delstatsmästare i Amerikansk fotboll.
Serien har en hel del varierande karaktärer och nästan alla kan nog hitta någon i serien som de träffat på i verkligheten.

Eric Taylor: Den nya tränaren som flyttar runt och tar med sig sin familj för att hans drömmar ska gå i uppfyllelse. Han är gift med Tami Taylor som äntligen skaffat sig ett eget jobb på skola där Eric är tränare och får på så sätt lära känna eleverna och även spelarna på egen hand. De har en dotter Julie som äntligen har rotat sig och hoppas på att få stanna kvar i Dillon och gå klart skolan utan att flytta hela tiden, eftersom hon är lugn skötsam och har bra betyg så gör hon inget större väsen av sig, förutom när Eric inte vill inse att hon börjat bli en stor tjej som vill börja dejta killar.

Tim Riggins & "Smash" Williams är lite av värstingarna i laget, de är duktiga men har ibland lite problem med sin fokusering. De är även flickmagneter och i början av den här säsongen så är det en del tjej strul.
Jason & Lyla är det "perfekta" paret men båda deras liv vänds upp och ner efter Jasons olycka. De var det typiska Cheereleader - Quaterback paret.
Matt & Landry är bästa kompisar och nördar men Matt blir lite mindre "nördig" när han lyckas mer och mer inom amerikansk fotboll och Landry känner sig ibland åsidosatt men så småningom inser han fördelarna och blir kär i en populär tuff tjej(Tara) som så klart inte ens vill titta åt han.
Landry och Tara är de enda i serien som egentligen inte har med a-fotbollen att göra.

Jag har försökt se den här serien flera gånger men tror det var filmningen som gjorde att jag alltid slutade se efter15 minuter men efter 1-2 avsnitt var jag fast. Vilken bra serier, skådespelarna gör ett bra jobb, den är välskriven och allting känns på riktigt fast i amerika(de fördomar man har om hur det är där i skolor med idrott, nördar osv) En riktigt bra serie så jag ska så klart fortsätta se resten av säsongerna som kommit ut och jag hoppas serien har ett bra avslut.

3 kommentarer:

  1. SV: Härligt o höra att de finns dom som tänker ungefär som mig ibland :D hehe funderat på att se Friday Night Light, men blev tokig på den skakiga kameran så kom inte långt, precis som du skrivit :P

    SvaraRadera
  2. Den här serien har länge stått på min lista över serier som jag ska se på. Den verkar jätte bra :)

    SvaraRadera
  3. FNL är en av mina absoluta favoritserier någonsin. Den är väldigt olik andra amerikanska serier som handlar om ungdomar och den passar inte alla, men de som fastnar älskar den.

    Och slutet är bra! Det är skönt när seriemakare vet att det är sista avsnittet så att de får chansen att göra ett riktigt avslut.

    Hoppas du gillar fortsättningen!

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...