29 juni 2022

Marie Hermansson - Mannen under trappan

 


Titel & Omslag
Sjukt tråkigt omslag dock är ju titeln bra i alla fall. 

Handling 
Allt har gått Fredrik väl i händerna. Han har ett tryggt jobb som näringslivssekreterare i kommunen. Han har till sin häpnad blivit gift med Paula, som han beundrar gränslöst. Hon är framgångsrik konstnär. De har två fina barn. Och nu har de just flyttat in i ett hus som överträffar alla deras drömmar, ett rymligt och nyrenoverat hus med inbyggd glasveranda och stor balkong med utsikt över åkrar och skog. 

De är en ovanligt lyckad familj. Men snart störs idyllen, när Fredrik en sömnlös morgon komemr ner i hallen står någon där: en vuxen man, knappt en och femtion lång , svarthårig med smala ögon och bred mun, klädd i joggingbyxor och T-tröja, båda fruktansvärt smutsiga. Med nasalröst säger han sig heta Kwådd och bo i utrymmet under trappan som går upp till övervåningen. Gång på gång framhärdar han: jag bor här.Vad är det som pågår i det stilfullt inredda huset? Vad är det som händer med Fredrik? och varför börjar hans hustru dra sig undan från honom?

En suggestiv och spännande berättelse som utspelar sig i gränslandet mellan verklighet och mardröm. 

Mina åsikter
Jag blev tipsad om den här boken på jobbet, så hade höga förväntningar. Läste baksides texten och kände att det här verkligen kan vara en bok för mig och ja det var det. Det var inte riktigt vad jag förväntade mig men jag gillade det oväntade för boken var inte förutsägbar när vi väl hade läst ut den även om vissa delar kändes väldigt förutsägbara, en stund i alla fall. 

Jag känner helt klart att jag kan tänka mig att läsa fler böcker av Marie Hermansson. 

Spoiler varning!! 
När vi fick lära känna mannen under trappen så började jag fundera om han kan vara en husalv, eller husnisse. Och om Fredrik är snäll och hjälper han så kommer det hända bra saker men om man är taskig så kommer man få många motgångar. Man förstod också att han kommer bli psykiskt sjuk tillslut, men kanske inte riktigt så illa som det blev. 

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...