29 november 2021

Joanna Bolouri - Jag kommer hem till jul

 



Titel & Omslag
En väldigt passande titel, ett mysigt omslag som passar bra till en halvmysig jul bok. 

Handling 

Trettioåttaåriga Emily har äntligen börjat få ordning på livet. Även om hon visserligen är tvungen att stå ut med sina galna lägenhetskompisar så bor hon i London - en stad som hon älskar, och som lyckligtvis ligger hundratals mil bort från hennes påfrestande familj. Dessutom har Emily också lyckats skaffa den perfekta pojkvännen - Robert. 

Deras förhållande har till och med nått den nivån att Emily har bestämt sig för att ta med Robert till Skottland denna jul, och presentera honom för sina föräldrar, som helst av allt bara vill se sin dotter gift. 

Men en vecka innan julafton tar det slut och Emily blir helt förstörd. Dessutom har hon sovit dåligt på senaste eftersom hennes unga playboy till granne, Evan, envisas med att spela hög musik och ha ännu högre sex. Men Emily får en idé, och med hjälp av en månadshyra lyckas hon övertala Evan. Hon är nämligen fast besluten att ta med sig Robert till Skottland. Även om det inte är den riktige Robert. 

Mina åsikter
Alltså jag gillar den här boken MEN, Emilys pojkvän Robert är en stropp som ser ner på andra och hennes familj dricker på tok för mycket alkohol, jag hade föredragit en vit jul. Jag gillar däremot Emily, hennes roomies och grannen som går henne på nerverna! 

Det här är en riktigt mysig bok som får det att pirra lite och jag kan inte annat än gilla Emilys mindre spända sidor, som när hon är så less på att höra grannen ha sex att hon gör så de gör slut. 

Men däremot får jag inte riktigt till någon julstämning, alltså den är mysig men all alkohol dödar lite julglädje och när det handlar mycket om pengar och vad saker är värda. Sen tycker jag att vi får lite väl mycket information på baksidan, det gör att man vet hur det kommer gå redan innan man börjar läsa och det dödar lite läsningen när man väntar på saker som man vet kommer hända. 

Spoiler varning! 
Att Emily skulle ha rika föräldrar kändes väldigt oväntat, att Roberts var värsta stroppen som dessutom var gift, ja det kändes inte som att man sörjde att Emily fick veta det och dumpade han. Evan är däremot så rolig och gullig. 

Varför står det i baksidestexten att det är Robert som gör slut? Och även att Evan spelar hög musik och har sex så Emily inte får sova på nätterna, för det händer ju innan Robert gör slut. 
Betyg 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...