12 mars 2020

Sara Blaedel - Min fars hemlighet

Ilka Jensen #1
Titel & Omslag
Ett riktigt snyggt omslag som passar väldigt bra in till handlingen, så även titeln.

Handling
När Ilka Jensen får veta att hennes far har dött i Usa och att hon är omnämnd i hans testamente kommer nyheten som en chock.

Den 40-åriga skolfotografen har nämligen inte hört av honom sedan han stack ifrån familjen när Ilka var sju år. Eftersom saknade efter pappa har påverkat Ilka djupt beslutar hon sig för att resa till Usa. Inte för att hon är intresserad av själva arvet, utan för att försöka få svar på sina frågor. Varför stack han bara och lät bli att höra av sig? Hur blev hans liv?  Och vem var han egentligen?

Det blir dock mer komplicerat än Ilka förutsett. Hon tvingas reda upp den ekonomiska röra som hennes pappa lämnat efter sig och dras dessutom in i ett gammalt mordfall. Ilka måste också hantera pappans mycket skeptiska familj och det verkar som om hennes far haft en hel del att dölja. Ilka är dock inte den som låter sig avvisas, hon börjar gräva i pappans förflutna.

Mina åsikter
Den här boken är på 400 sidor men den är väldigt lättläst och sidorna flyger förbi när man läser, dock har jag lite svårt för hela storyn. Jag förstår varför Ilka åker, hon hoppas på att få ett avslut och få veta varför hennes pappa lämnade henne, men det är ingen rolig situation hon hamnar i när allting verkar vara kaos det är inte så många trevliga vettiga människor hon träffar på. Jag fastnar inte riktigt för någon karaktär och tycker de flesta tar konstiga beslut som jag inte alls förstår mig på, men vi kanske får en förklaring i nästa bok?

Jag trodde att det här var en bok, inte en trilogi och dessutom att boken slutar med "Fortsättnings följer.." så blev jag väldigt besviken. Det borde komma en fortsättning men hade velat se ett avslut i den här boken.

Spoiler varning!
Alltså inte så trevlig fru och vilka konstiga barn Ilkas pappa hade, han verkar ha funnits där i deras närhet men antagligen inte så mycket funnits där för dem men de fryser ut Ilka och det känns som det är någonting de vet som de inte vill berätta för henne. Varför sålde inte Ilka bara begravningsbyrån som planerat och åkte hem, varför ska hon bry sig om vad hennes pappa vill med tanke på att han inte verkar göra rätt speciellt ofta,

Sen med cliffhangern i slutet, vem skickar hotbrev till hennes pappa och varför? Och varför fick man inte veta någonting tidigare? 

Betyg 3 av 5
boken finns på   Adlibris  Bokus  Cdon  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...